فعالیت خط کانتینری خزری بین ایران و آستراخان روسیه آغاز شد.
مسکو - ایرنا - تخلیه اولین محموله کانتینری آزمایشی در چارچوب خدمات جدید شرکت «خطوط کانتینری خزر» برای حمل کالا در بندر «آرمادا» بین آستراخان روسیه و ایران انجام شد.
به گزارش ایرنا، اولین کشتی ویژه کار در خط آزمایشی کانتینری بین آستاراخان و ایران در بخش خزر از کریدور حمل و نقل بین المللی شمال و جنوب روز شنبه وارد آستاراخان شد. سفر بعدی این کشتی برای اواسط دسامبر ماه جاری(آذر- دی) برنامه ریزی شده است.
این اولین کشتی اختصاصی در خط کانتینری حمل کالای آزمایشی ایران-آستراخان است. این خدمات در منطقه ویژه بندری آستراخان ادامه خواهد یافت.در حال حاضر دو کشتی با ظرفیت ۱۳۱ کانتینر ۲۰ فوتی در این مسیر فعالیت خود را آغاز کرده و در چند روز آینده ۶۰ کانتینر حاوی مواد غذایی، مقوا و غلات به ایران ارسال خواهد شد.ایگور بابوشکین فرماندار آستاراخان در این مورد گفت: دولت در تلاش برای راه اندازی بخش دریایی کریدور شمال و جنوب است که یک اقدام راهبردی در سطح فدرال روسیه است.وی افزود: «ما در چارچوب دستورالعمل های رئیس جمهوری روسیه که از ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بندر در منطقه آستاراخان حمایت کرد، عمل می کنیم».
بابوشکین اظهار داشت : اهمیت کریدور حمل و نقل بین المللی "شمال-جنوب" امروز به دلیل افزایش تجارت بین روسیه و اروپا با هند و علاقه زیاد شرکت های اروپای غربی برای ارسال کالا به کشورهای آسیای میانه در حال افزایش است.یوری تسوتکوف، معاون وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه هم گفت: «ما در حال برنامه ریزی برای توسعه سریع کریدور حمل و نقل شمال و جنوب هستیم که البته نیاز به حل بسیاری از مسائل مرتبط مثل لایروبی، ساخت پایانه های کانتینری، توسعه بنادر آستاراخان دارد.وی گفت: توسعه فناوری اطلاعاتی و دیجیتالی در خط کانتیری توسط دولت فدراسیون روسیه تصویب شده است که در مرحله بعد عملی خواهد شد.
تسوتکوف تصریح کرد: این کار به طور مشترک توسط شرکت های سرمایه گذاری خصوصی و حمایت دولت های روسیه، ایران، ترکمنستان، هند آلمان انجام می شود.
کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز با بیان اینکه کریدور شمال-جنوب به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت، نقش مهمی در توسعه مبادلات تجاری دو کشور خواهد داشت، اظهار کرد: این راه، آینده درخشانی خواهد داشت.به گفته جلالی، پروژه ایجاد زیرساخت حمل و نقل برای انتقال بار از آسیا به اروپا و بالعکس از طریق بنادر ایران و روسیه در خزر را مد نظر دارد.قرار است بندر اُلیا آستراخان و بندر لاگان کالمیکیا بخشی از کریدور حمل و نقل «شمال-جنوب» باشند.با اجرای این پروژه، شمال اروپا به شرق آسیا از طریق ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه متصل میشود و هدف اولیهای که برای این طرح نوشته شد، ترانزیت سالانه پنج میلیون تن کالا از این مسیر است.سال ۱۳۹۸ برای تکمیل کریدور شمال-جنوب، تفاهمنامه سهجانبهای بین روسای جمهوری ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان امضا شد.